مخزن فایبرگلاس

پایپ گستر تولید کننده مخزن فایبرگلاس

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

مخزن فایبرگلاس :

شخصی به نام راسل جیمز در سال 1938 میلادی مواد فایبرگلاس را که یک ماده کامپوزیتی عالی با ویژگی ها و خواص عالی می باشد، اختراع نمود. مواد کامپوزیتی مواد پلاستیکی نسبتا سبکب می باشد که از دو یا چند جزء با خواص متفاوت ساخت می شود. این اجزاء معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت کننده تقسیم می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک یا پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد و تقویت کننده می تواند ذرات و یا الیاف باشد. پس بهتر بگوییم که مخزن فایبرگلاس ساخته شده از مواد پلی استر و الیاف مختلف می باشد. نوع کاربرد تعیین کننده نوع رزین و الیاف مورد استفاده در ساخت مخزن فایبرگلاس خواهد بود. بیشتر کامپوزیت ها بر پایه پلیمر و تقویت شده با فیبر یا الیاف هستند که به آنها(Fiber Reinforced Plastics) FRPگفته می شود. از شیشه، کربن، آرامید ومی توان به عنوان فیبر و از رزین های حرارتی مانند پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی بعنوان پلاستیک در ساخت مخازن فایبرگلاس استفاده نمود. اگر فیبر مصرفی شیشه باشد به این کامپوزیتGFRP  و یا اصطلاحاًGRP  گفته می شود. مخزن فایبرگلاس که از ماتریس پلاستیکی و رزینی به همراه الیاف پشم شیشه ساخته می شود فوق العاده مقاوم و محکم در برابر نور خورشید و عوامل خورنده می باشد و در عین خال در هنگام ساخت خیلی سریع توسط قالبها شکل به خود می گیرد. مخزن فایبرگلاس در اشکال استوانه ای و یا مکعبی تولید می گردد، همچنین مخازن فایبرگلاس ممکن است بصورت یکپارچه در ظرفیتهای پایین تولید نمود یا در ظرفیتهای بالا بصورت مدولار از کنار هم قرار دادن پنلهای فایبرگلاس مجزا و اتصال آنها به هم تولید گردند. مخزن فایبرگلاس این قابلیت را دارد که بصورت عایق درا و یا بدون عایق تولید شود. از مخزن فایبرگلاس عایق در موقعیت های جغرافیایی و کاربری که درجه حرارت هوا بالا باشد استفاده می گردد. مخزن فایبرگلاس عایق دار حرارتی را توسط لایه ای از فوم پلی اورتان عایق می کنند. این فوم اجازه تبادل حرارت از جداره بیرونی به داخلی مخزن را نمی دهد.  مخزن فایبرگلاس قابل نصب در سطح زمین، زیر زمین ، روی سقف و یا داخل ساختمان ها می باشد.

مخزن آب شرب فایبرگلاس :

یکی از رایج ترین کاربردهای مخازن فایبرگلاس استفاده از آن در منازل یا سایر کاربری ها برای ذخیره سازی آب کاملا بهداشتی که مختص آشامیدن است ، می باشد. مخازن فایبرگلاس ذخیره کننده آب آشامیدنی به صورت پیش ساخته و یا در محل ساخته و بهره برداری می گردند. ما در کارگاههای تولیدی پایپ گستر با استفاده از با کیفیت ترین و مرغوب ترین الیافNPGو رزین های مخصوص جهت نگهداری آب اشامیدنی، اقدام به ساخت و تولید مخازن فایبرگلاس می نماییم. این نوع از مخازن دارای مواد آنتی باکتریال می باشد که از رشد جلبک و میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند.

از مخازن فایبرگلاس ذخیره سازی آب شرب تولیدی ما در بخش غنی سازی و تامین آب شرب در شهر سیستان و بلوچستان توسط خیریان محترم و بازیگران عزیز استفاده شده است.

مزایای مخزن فایبرگلاس  :

  • سرعت ساخت بالاتر در مقایسه با سازه های بتن مسلح
  • هزینه اجرای بسیار پایین تر در مقایسه با مخازن پلی اتیلن و بتن مسلح
  • عدم ایجاد جلبک (به دلیل نوع الیاف و رزین های مصرفی و جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم)
  • خاصیت ضدUV
  • عدم ایجاد مواد سرطانزا (آب آشامیدنی پس از مدتی در تماس با بدنه مخازن، منجر به ایجاد مواد شیمیایی خواهد گردیددر مخازن بتنی پلی اتیلنی)
  • حمل و نقل بسیار راحت تر و قابلیت پرتابل بودن
  • ساخت در محل مطابق با ابعاد و فضای موجود
  • سازگاری با شرایط محیطی آب و هوا

معایب مخازن فایبرگلاس :

البته که بعنوان تولید کننده مخازن موظف می باشیم معایب استفاده از انواع مخازن را بیان نماییم تا به شما این توانایی را بدهیم که تصمیم گیرنده نهایی باشید. از اینرو در ادامه به مهمترین معایب موجود در مخازن فایبرگلاس اشاره خواهیم نمود :

  ساختار کریستالی بدنه موجب گردیده است تا این مخازن نسبت به ضربه اجسام نوک تیز بسیار حساس باشند و سریع بشکنند و یا سوراخ شوند و در صورت عدم رعایت این پارامتر ممکن است باعث بروز حوادث گردد بالاخص اگر در این نوع از مخازن اسید و مواد خورنده نگهداری شود بطور جد حادثه آفرین خواهد بود. و در موراد کاربری دیگرقطعا با خسارت مالی روبرو خواهید شد. از این رو توصیه گروه صنعتی پایپ گستر به مشتریان خود این است که مخزن فایبرگلاس خریداری شده را در ارتفاع دور از دسترس کودکان نصب و یا زیر زمین دفن می نمایند.  بهنگام دفن زیر زمین قطعا نباید از مخزن پنلی (SMC) استفاده گردد چرا که در گوشه ها این مخازن دچار شکست خواهند شد.

   اما اگر کارفرما اصرار بر نصب دفنی نماید، می بایست مخزن فایبرگلاسSMC توسط سازه نگهبان مورد محافظت قرار گیرد. این باعث میشود تا نیروی خاک و سایر نیروهای مرده و زنده بصورت مستقیم به بدنه دستگاه صدمه نزند. این مخازن در تمامی مدل ها اعم از جی آر پی، اف آر پی، اس ام سی نسبت به مخزن پلی اتیلن از قیمت بالاتری برخوردار هستند.  زمانی که مخزن فایبرگلاس رزینی و نه کامپوزیت پنلی در مقابل نور خورشید با دمای بالا قرار می گیرد ، امکان نفوذ طعم و ‌بوی رزین به درون مخازن و برگشتن طعم آب درون آن ساخته شده با رزین و پلی استر وجود دارد. لذا در حالتی که قرار است مخزن فایبرگلاس در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد و آب درون آن برای بیش از ۲ هفته گردش نداشته باشد حتما از نوعSMCاستفاده نمایید.

مخزن فایبرگلاس در صنعتی گاز و نفت :

بله درست است از مخزن فایبرگلاس تنها برای ذخیره سازی آب استفاده نمی شود. بلکه مخزن فایبرگلاس می تواند جهت ذخیره سازی انواع سیال شیمیایی و غیر شیمیایی اعم از نفت خام ،گازمایع ، آب گلیکول ، بنزین ، گازوییل و ... در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.  استفاده از مصالح نوین پلیمری همانند فایبرگلاس و پلی اتیلن در ساخت مخازن نفت و گاز به دلیل مزیتهای نسبی مخازن پلیمری نسبت به سایر مخازن در حال افزایش است. با این حال مخازن فایبرگلاس نفت و گاز نیز به دلیل قرارگیری در معرض آسیب هایی همچون ترک خوردگی و یا نرم شدگی، نیازمند تعمیر و تقویت می باشند. یک متخصص تعمیر و تقویت مخازن فایبرگلاس باید بتواند راهکارها و محصولاتی را برای تعمیر و جلوگیری از انواع آسیب و خوردگی مخازن فایبرگلاس ارائه و پیشنهاد کند که در عین کارایی و کارآمدی، جنبه های اقتصادی طرح را نیز لحاظ کرده باشد.

کارفرمایان و مشتریان و نصب کنندگان و تولید کنندگان مخازن فایبرگلاس ، چند گزینه برای تعمیر، تقویت و محافظت از مخازن فایبرگلاس در برابر انواع آسیب و خوردگی دارند. تعمیر و تقویت جزئی یا مقاوم سازی مخازن فایبرگلاس ، زمان زیاد عدم سرویس دهی، تجهیزات گران و نیروی انسانی زیادی را تحمیل به مشتریان می کند. برخلاف مصالح فلزی، مواد کامپوزیتی دچار خوردگی نمیشوندو یک راه حل بلند مدت محسوب می شوند. مقاومت زیاد و پایداری دمایی زیاد کامپوزیتهای پلیمری سبب می شود که بتوان از آنها در شرایطی با دمای حداکثر ۱۲۰ درجه سلسیوس و فشار بیش ازpsi 200استفاده نمود . به کمک روش نوین و تطبیق پذیر استفاده از لایه‌ های کامپوزیت-پلیمری می توان در کسری از زمان و هزینه ، و با استفاده از اجرای روشهای قدیمی و سنتی تعمیر و تقویت مخازن فایبرگلاس، تعویض کف مخزن، تعمیر نقاط نشتی و یا نوسازی کل مخزن را به انجام رساند.

مخزن فیلتر شنی  :

یکی دیگر از موارد مصرف مخازن فایبرگلاس ، ساخت فیلتر شنی های فایبرگلاس می باشد که در گروه مخازن فایبرگلاس تحت فشار قرار دارد. این دسته از مخازن با فشار معینی طراحی و تست می شوند. استفاده از مواد متریال فایبرگلاس جهت ساخت فیلتر شنی امتیازات زیادی را برای مشتریان به همراه خواهد داشت که با مراجعه به شرکتهای تولید کننده می توانید مزیت فیلتر شنی فایبرگلاس را بشناسید. مخزن فایبرگلاس در هر جایی که شما فکر کنید ممکن است به درد بخورد. ما یک تولید کننده هستیم و قادر به تولید تمامی مخازن فایبرگلاس با ابعاد و اشکال مورد نظر شما هستیم. اگر نمی دانید که از چه مخزنی برای مقاصد و اهداف خود استفاده کنید کافی است با مشاوران شرکت پایپ گستر ارتباط برقرارنمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد